Stesen LRT Bandar Kinrara mula beroperasi 31 Oktober 2015

LRTbandar kinrara grafik

Cuma tinggal 3 bulan saja lagi dan lepas tu dah boleh naik LRT dari Stesen LRT Bandar Kinrara ke sekitar KL.

Projek Sambungan LRT – Ampang Line (Ampang LEP) sudah hampir siap dan Fasa 1 projek itu akan bermula pada 31 Oktober, 2015, seperti yang dijadualkan.

Menurut , Dato ‘Ir. Zohari Sulaiman, Pengarah Kumpulan Projek Pembangunan untuk PRASARANA, pelbagai pihak terlibat termasuk kontraktor sangat komited untuk menyiapkan Projek LRT Line Extension pada masanya.

“Bagi Fasa 2, tarikh siap projek adalah pada 31 Mac 2016. Kami komited untuk menyiapkan projek tepat pada masanya. Tidak ada isu kelewatan, “Ir. Zohari Sulaiman berkata dalam satu kenyataan.

Ir. Zohari turut berkata bahawa keseluruhan projek Fasa 1, yang melibatkan pembukaan empat stesen baru bagi laluan Ampang, sudah lebih 90% siap.
Stesen-stesen tersebut adalah Stesen Awan Besar, Muhibbah, Alam Sutera dan Kinrara BK5 dan akan dibuka untuk perkhidmatan penuh pada 31 Oktober.

“Baki stesen di bawah Fasa 2 adalah hampir 70 peratus siap, secara keseluruhan,” katanya.
Stesen-stesen untuk Fasa 2 – IOI Puchong Jaya, Pusat Bandar Puchong, Taman Perindustrian Puchong, Bandar Puteri, Puchong Perdana, Puchong prima dan berakhir di Putra Height.

LRT-Extension-ProjectLRT

Dalam perkembangan berkaitan, PRASARANA sudah pun mula menerima 8 buah keretapi Light Rapid Vehicle (LRV) dengan 6 gerabak sejak bulan Mac tahun ini dari China yang dibekal oleh CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co Ltd. (CSR ZELC). Jumlah keseluruhan adalah 50 buah iaitu 20 buah tambahan dan 30 buah lagi adalah untuk menggantikan LRV yang sedia ada dan sudah beroperasi sejak 1996.

LRT_Ampang_Train_Prasarana_100115
Ni lah train yang bakal menggegarkan Bandar Kinrara bermula 31 oktober nanti.

Update (9/Oct)
Naik LRT percuma sempena pembukaan stesen LRT baru selama 18 hari

You may also like...